تحقيق شرايط تقليد و خصوصيات مرجع تقليد

دانلود پروژه مقاله تحقيق پاورپوينت گزارشكار طرح توجيهي

تحقيق شرايط تقليد و خصوصيات مرجع تقليد

۱۴۸ بازديد ۰ نظر

تحقيق شرايط تقليد و خصوصيات مرجع تقليد

تحقيق شرايط تقليد و خصوصيات مرجع تقليد

فرمت فايل : doc

حجم : 30

صفحات : 26

گروه : معارف اسلامي

توضيحات محصول :

تقليد يعني چه و فلسفه آن چيست ؟
همان طور كه عقلا در اكثر مسائل روزمرّه از متخصّصان پيروى مى كنند، در مسائل دينى نيز اگر متخصّص نيستند، بايد به متخصّص (مرجع تقليد) مراجعه كنند. اين مراجعه را «تقليد» مى گويند .پس تقليد از فقها نه تنها خلاف عقل نيست ، بلكه از باب رجوع غير متخصص به متخصص مى باشد كه حكم عقلى است. اگر كسى كه بايد تقليد كند، تقليد نكند واعمالى را انجام دهد مانند بيمارى است كه خودسر دارو مصرف كند. چه بسا عوض اين كه بهبودى حاصل شود بيمارى اش افزون شود. پس تقليد در احكام شرعي رجوع به متخصص و اهل خبره است; يعني، همانگونه كه همه عقلاي عالم در هر رشته و صنعت و علمي به نزد متخصص و اهل خبره آن رشته مي روند ، براي آشنايي از احكام دين و حلال و حرام و واجب و مستحب وظيفه داريد به متخصص آن; يعني، عالمي كه عمري را در فهميدن اين احكام از قران و روايات زحمت كشيده رجوع مي كنند .
...
الاعلم فالاعلم
اين دو واژه، اسم تفضيل از ماده علم است و بيشترين كاربرد اين اصطلاح در جايى است كه مرجع تقليد در مسئله اى احتياط واجب كرده است و مقصود آن است كه مقلد مى تواند به فتواى مجتهد ديگرى -كه علمش از مرجع خودش كمتر و از مراجع ديگر بيشتر باشد - عمل كند و اگر مرجع دوم نيز در همان مسئله قائل به احتياط واجب بود، باز مى تواند به مرجع سومى -كه علمش از مرجع دوم كمتر و از مراجع ديگر بيشتر باشد - رجوع كند و... . اهل خبره
اهل خبره، عالمانى اند كه قدرت تشخيص مقام علمى و استعداد و صلاحيت مرجع تقليد را دارند كه آن را با شركت در درس هاى خارج فقه و اصول او و يا با مطالعه و بررسى كتاب هاى علمى وى، احراز مى كنند.
...

قيمت محصول : 3000 تومان

دانلود
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.