توضيحات محصول :
ابعاد تفكر خلاق و نقش معلم در پرورش خلاقيت دانش آموزان
چكيده
مقدمه
مفهوم خلاقيت و روند تفكر خلاق
ويژگيهاي شخصيتي افراد خلاق
عوامل موثر در خلاقيت و تاثير آن بر محتواي كتب درسي
رابطه هوش و خلاقيت
عواملي كه مانع خلاقيت ميشوند
نقش معلم در پرورش خلاقيت
راههاي ايجاد و پرورش خلاقيت
راههاي ايجاد و پرورش خلاقيت دردانش آموزان
نتايج نظرسنجي از تعدادي معلمان در زمينه خلاقيت
نتيجه گيري
منابع و معاخذ
---------
در اين مقاله به بررسي خلاقيت در ابعاد مختلف از جمله مفهوم خلاقيت و روند تفكر خلاق ، ويژگيهاي افراد خلاق ، عوامل موثر در خلاقيت ، نقش معلم در پرورش خلاقيت راه هاي ايجاد و پرورش خلاقيت در دانش آموزان، مي پردازيم.
...
نقش معلم در پرورش خلاقيت
پال تورنس (1985) در تحقيقات خود به اين نتيجه رسيد كه خصوصيات مربي و شيوههاي آموزش وي ميتواند به افزايش تفكر خلاق بيانجامد. مربياني كه از شيوه كودك ـ محور در آموزش خود استفاده ميكنند، كودكان را نسبت به محركات محيطي پيرامون حساس مينمايند. از تأكيد بر الگوهاي قالبي اجتناب ميورزند و كلاس را چنان سازماندهي مينمايند كه محيطي تنوع و خلاق ايجاد شود. در نتيجه اين روش موجب افزايش و رشد خلاقيت در كودكان ميشود. بررسي انجام شده نشان ميدهد معلماني كه خودخواهان تغيير در روشهاي تدريس روزانهشان هستند، توان يادگيري آفرينندگي را دارند. راهكارهاي آموزشي خلاقيت، محيطي انباشته از كنجكاوي و تنوع ميآفريند. «وايتهد» معتقد است كه شغل معلمي بايد از يك «قاطعيت ويژه» برخوردار باشد و معلمان موفق بايد بدقت بدانند كه شاگردانشان به يادگيري چه مطالبي نياز دارند.
...