تحقيق تقسيم خراسان و نظام سلسله مراتب جديد شهري در منطقه

دانلود پروژه مقاله تحقيق پاورپوينت گزارشكار طرح توجيهي

تحقيق تقسيم خراسان و نظام سلسله مراتب جديد شهري در منطقه

۱۳۹ بازديد ۰ نظر

تحقيق تقسيم خراسان و نظام سلسله مراتب جديد شهري در منطقه

تحقيق تقسيم خراسان و نظام سلسله مراتب جديد شهري در منطقه

فرمت فايل : doc

حجم : 21

صفحات : 26

گروه : جغرافيا

توضيحات محصول :

مقدمه :
در چند دهه اخير شهرها با سرعت بيشتري گسترش يافته و به شهرهاي بزرگ تبديل شده اند ، اين گسترش در كشورهاي در حال توسعه حادتر است . در اين ميان رشد سريع شهرنشيني در دنيا در هه جا بطور متعادل صورت نگرفته است و بلكه عمدتاً شامل شهرهاي بزرگ و پايتختها بوده است . تمركز جمعيت در شهرهاي بزرگ گوياي اين واقعيت است و حتي در بعضي از كشورها ، جمعيت پايتخت 30% جمعيت كشور را شامل مي شود . همواره در سطح جهان تحولات اقتصادي و دخالتهاي سياسي موجب پيدايش قطبهاي بزرگ صنعتي و شبكه اي از شهرهاي بززرگ و مگالاپليس ها شده و به اين ترتيب نظم فضايي خاصي را در سطوح ناحيه اي ، منطقه اي و ملي بوجود آورده است كه نهايتاً منجر به عدم تعادلهاي ملي ، منطقه اي و ناحيه اي شده است ، كشور ما نيز در نيم قرن اخير بخصوص در چند دهه اخير از اين قاعده مستثني نبوده است و رشد شهرنشيني و افزايش شهرها و جمعيت شهري آن سرعت بيشتري يافته است . افزايش جمعيت شهري و توسعه شهرنشيني تنها ناشي از افزايش طبيعي جمعيت ايران نيست بلكه علي رغم انجام اصطلاحات ارضي كه
مي بايست به پيوند جغرافيايي روستاييان با روستاها منتهي مي شد به دلايل متعدد موجب كاهش اهميت بخش كشاورزي از يك سو و رشد سريع شهرها از سوي ديگر و نتيجه آن ايجاد روند مهاجرتي از روستا به طرف شهرها شد.
...
براساس آنچه گذشت دريافتيم كه نظام سلسله مراتب شهرهاي استان هاي خراسان شمالي,جنوبي و رضوي مثال حاضر و استان خراسان بزرگ قبل از تقسيم سال 1383 بر ايفاي نقش و عملكرد وسلسله مراتب كانون ها و فضاهاي شهري متعادل مبتني نمي باشد و شمار كانون هاي شهري و حجم جمعيتي آنها از يك نظام مطلوب بر اساس قانون رتبه-اندازه تبعيت نمي كند و كاركرد و عملكرد شهري در مقايسهاي متفاوت, نظم فضايي پراكنش جمعيت را در سطح منطقه بر هم زده است.
...

قيمت محصول : 2000 تومان

دانلود
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.