توضيحات محصول :
تربيت عقلانى
چكيده
گذشت كه تعليم و تربيت دراصطلاح رايجخود، بر عقلانيتيعنى پرورش انديشه دلالت دارد. انواع گوناگون تربيت كه اصطلاحا، اخلاقى، سياسى، زيبايىشناختى نام گرفتهاند، اولين حاميان تربيت عقلانى، رويكردهاى مختلف به تربيت عقلانى، ديدگاه سنتى تعليم و تربيت، بررسى بحثهاى معاصر در زمينه تربيت عقلانى و پيشنهاد بازگشتبه تعليم و تربيت ليبرال و عقلانى از سوى عدهاى از دانشمندان و مربيان و. . . از جمله موضوعات مورد بحث در اين مقاله است.
...
سلطه فرهنگ غرب
بعد اساسى اين بحث، مساله فرهنگ غرب است. محافظه كاران فرهنگى كم و بيش اظهار مىدارند كه آثار و انديشههاى تمدن غرب بايد به ايجاد شالوده عقلانى برنامه درسى در مدارس و دانشگاهها ادامه دهند. فرهيخته و با فرهنگ بودن براى زندگى در اين جامعه دموكراتيك، به معناى آشنا بودن با اين آثار و انديشه هاست. بلوم - قوىترين حامى اين ديدگاه - يكى از دلايل ناكامىهاى دموكراسى امريكايىها را دست كشيدن از اين ميراث مىداند. به عقيده او، به اين انديشهها، در تفكرات و نوشتههاى بنيانگذاران اين كشور، كه اساس نظام سياسى ما را به وجود آوردهاند، جايگاه ويژهاى اختصاص داده شده است. بلوم در صف مقدم كسانى است كه در مقابل ارائه آثار نامطلوبى در كانون برنامه درسى امريكا، ايستادگى كرده است. بلوم و سايران از نسبيتگرايى فرهنگى كه به دنبال يافتن جايگاهى در مدارس و دانشكدهها است، انتقاد مىكنند.
...