مقاله الزامات ساختارها و زيرساختهاي توسعه علمي و فناوري ايران

دانلود پروژه مقاله تحقيق پاورپوينت گزارشكار طرح توجيهي

مقاله الزامات ساختارها و زيرساختهاي توسعه علمي و فناوري ايران

۱۱۴ بازديد ۰ نظر

مقاله الزامات ساختارها و زيرساختهاي توسعه علمي و فناوري ايران

مقاله الزامات ساختارها و زيرساختهاي توسعه علمي و فناوري ايران

فرمت فايل : doc

حجم : 34

صفحات : 36

گروه : پژوهش

توضيحات محصول :

اين مقاله با نگاهي بنيادي و روشي تحليلي مبتني بر محتوا و با الگو گرفتن از مطالعات مروري در نظر دارد تا به گونه اي علمي ساختار، زير ساخت و ملزومات توسعه علمي و فناوري كشور را به نقد بكشد. در پايان اين مطالعه نيز براساس مطالب متن به هشت تاكيد در سياستگذاري و برنامه ريزي در راستاس تقويت نظام علمي و فناوري كشور بسنده شده است.
بررسي‌هاي موجود نشان مي‌دهد كه نهادهاي علوم، فناوري و توليد در كشورهاي توسعه يافته در ارتباطي نزديك و تنگاتنگ عمل مي‌كنند. متقابلاً كشورهاي در حال توسعه و از جمله كشور ما از اين نظر دچار پراكندگي هستند. نگاهي به تجربه ديگر كشورها در زمينه طراحي استراتژي علم و فناوري از طريق ساماندهي ساختارهاي هدفمند و دائمي جالب توجه است. در ژاپن در سال 1965 آژانس علم و فناوري به منظور حمايت از علم و فناوري، تحت نظر نخست‌وزير تشكيل شد تا برنامه‌ريزي براي تعيين و تدوين اولويت‌ها و خط‌مشي‌هاي اساسي پيرامون دو مقوله مذكور را به عهده بگيرد. كانادا شوراي ملي تحقيقات كانادا (NRC) رهبري تحقيقات دولتي اين كشور را به عهده دارد.  (NRC) در اين راه تلاشهاي خود را به اين شكل هدفمند كرده است كه اطمينان حاصل كند همچون  ساير ملل پيشرفته جهان از طريق علوم و فناوري به برتري رقابتي دست يابد و قادر به توسعه و نوآوري باشد. بودجه تثبيت شده، برنامه‌هاي هدفمند و سياستهاي جديد براي حمايت از نوآوري‌ از اولويت‌هاي اين كشور است. در كره جنوبي مؤسسه عالي علوم و فناوري كره جنوبي از سال 1986 يك مركز سياست علوم و فناوري تأسيس كرد تا در زمينه سياست‌گذاري علمي- پژوهشي به مطالعات و تحقيقات لازم بپردازد.
...
نتيجه گيري و پيشنهادات:
در صورتيكه بخواهيم توليد علم و فناوري در كشور را نهادينه كنيم ابتدا بايد ايمان و باور خود را به اين امر كامل كنيم، البته در چشم‌انداز و برنامه سوم و چهارم توسعه سياستگذاران و برنامه‌ريزان با تعريف توسعه كشور مبتني بر دانايي محوري بخش قابل توجهي از ايمان و باور خود را به اين امر متجلي و نشان داده‌اند. با توجه به بررسي بعمل آمده كه نشان از عدم اجراي بيشتر مصوبات و مواد قانوني برنامه ها  ميدهد بويژه درصدهايي مشخص از GNP كه مقرر شده بود در طول برنامه سوم توسعه كشور به بخش پژوهش كشور اختصاص داده شود، عليرغم پيش بيني در بودجه ساليانه كشور محقق نشد. لذا پيشنهاد مي گردد متوليان بخش پژوهش كشور تمام تلاش خود را براي اجراي اين مطالبات قانوني به عمل آورند.   
...

قيمت محصول : 8000 تومان

دانلود
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.