توضيحات محصول :
گروه هاي مرجع در جامعه شناسي و روانشناسي اجتماعي
با تاكيد بر نظريه هاي مرتن و فستينگر
چكيده
در فرآيند شكل گيري نگرش، تصميم گيري و كنش افراد در جامعه، عواملي چند نقش دارند. از جمله مهمترين آنها افراد يا گروههاي مرجع اند كه مبنا و معيار داروي و ارزيابي كار كنش گران اجتماعي قرار مي گيرند. گروههاي مرجع دو كاركرد عمده ي هنجاري و مقايسه اي دارند. سوال اصلي دراين مقاله آن است كه گرايش و نياز افراد تا چه حد بنياني اجتماعي دارد و در جامعه ساخته مي شود و تا چه حد مستقل از عوامل اجتماعي و فرهنگي شكل مي گيرد . در پاسخ به اين سوال مهم، رويكردهاي روان شناختي و روان شناسي اجتماعي به ويژگي ها وابعاد فردي توجه ميكنند و رويكرد جامعه شناختي به عامل ساختارها و نظام ارزشي حاكم در جامعه مي پردازد. اين مقاله به شرح و تفصي و مقايسه اين رويكردها به ويژه ديدگاههاي مرتن و فستينگر خواهد پرداخت.
...
نتيجه گيري
پس از ارائه توضيحي اجمالي از دو نظريه ي مطرح در دو حوزه ي جامعه شناسي و روانشناسي درباره ي روابط و تعامل فرد و گروه، اينك مي توانيم به مقايسه ي نظريه گروه مرجع مرتن با نظريهي مقايسه اجتماعي فستينگر بپردازيم و وجوه تشابه و تفاوت آنها را بر شماريم. همانطور كه گفته شد، سوال محوري هر دو نظريه پرداز، تاثير گروه در شكل گيري رفتارها و باورهاي افراد است. پيش فرض هر دو نظريه اين است كه انسانها با مقايسه ي افكار واستعدادهاي خود با ديگران به ارزيابي نگرشها و كنشهاي خود مي پردازند و رفتارها و روابط اجتماعي خود را براساس تصويري كه از اين ارزيابي به دست مي آورند، تنظيم ي كنند. در واقع مفاد هر دو نظريه آناست كه روابط و ارزشهاي گروهي بر نحوه ي رفتار و كردار افراد تاثير گذار است و جايگاه و منزلت فرد د رگروه در تعيين جهت گيري اجتماعي او تعيين كننده است. هردو نظريه در صدد تبيين نحوه ي شكل گيري رفتارهاي كنشگران تحت تاثير روابط آنان با گروههاي اجتماعي هستند و هر دوي آنان از سطح تحليلي مياني (نه خرد و نه كلان) برخوردارند. به همين جهت اين نظريه ها در ارائه ي فرضيه هاي آزمون پذيري كه الگوي تحقيقات ميداني قرار گيرند از قابليت بسيار بالايي برخوردارند و هر دو صاحب نظر، يعني فستينگر و مرتن، بر اين امتياز در تئوريهاي خود تاكيد كرده اند.
...